Passivhaus

Építek egy házat aminek a fűtésére nem akarok majd sokat költeni. Ezért a passzívházszabvány alapján indultam el, de nem passzívházat akarok. Hogy miért nem, az a blogból ki fog derülni. A blogban a házépítésről tervezésről fogok írni, beszélgessünk egy kicsit az energiatakarékos építészetről.

Először azt hittem...

2008.09.24. 20:45 little honey

Az első koncepcióm az volt, hogy építek ez sima házat (mondjuk 38-as porothermből) sok-sok napkollektorral, és azzal majd jól befűtök. Itt létezik több elképzelés is, van, aki pl.: 100 m3 vizet tesz a háza alá, nyáron azt melegíti, télen meg onnan szerzi az energiát. Komolyan elgondolkodtam ezen is, de nem tartottam elég elegáns megoldásnak - és kb 10.000.000 Ft egy ilyen rendszer. Emiatt elvetettem a medencét.
Ráadásul 2007 végén ritka utálatos tél volt - kb másfél hónapig nem láttuk a napot. Ez aztán végleg lökést adott - a nap télen nem szolgáltat elegendő energiát, tehát más megoldás után kell nézni.
A más megoldás ekkor az lett, hogy az építési programot úgy fogalmaztam meg: építészettel, szigeteléssel 50%-ra csökkentem a ház energiafogyasztását, amit napenergiával tovább felezek. Ezt már elkezdtem szakemberekkel egyeztetni, és kaptam is rá 1-2 pozitív visszajelzést. Így aztán elindultam ezen az úton. Az energiafogyasztás felezése során találkoztam a passzívház fogalmával (olyan épület, aminek fűtési energiafogyasztása kisebb mint 15kWh/m2/év = 1,5 m3 gáz/m2/év vagyis gyakorlatilag a lakók és a használati eszközök (vasaló és társai) befűtenek). Tulajdonképpen tetszett az alapgondolat, de ezt így azért kicsit erősnek éreztem. Elkezdtem utánaolvasni, és egy valami kiderült: szigeteléssel és energiatudatos építkezéssel egy épület energiafogyasztása drasztikusan csökkenthető. Nem 50%-kal, hanem 90%-kal is akár (jó ez nem ilyen egyszerű, de egyelőre nézzük így, nemsokára kifejtem ezt is).
Nnna ez már tetszett. Jobban mint a napkollektor. Rávetettem magam a passzívház ügyre, és kiderült, hogy ez igen komoly kompromisszumokat kíván a lakóktól és hihetetlen technológiai fegyelmet kivitelezőtől. Nem éreztem elég erőt (azt a kis ujjdörzsölős jelet) magamban ahhoz, hogy magyar építőipart rávegyem passzívház megépítésére (nem véletlen a németek találták ezt ki, nem a franciák, mégcsak nem is a svédek), és nekem az sem tűnt szimpatikusnak, hogy nincs pl sehol egy meleg kányha amihez néha odabújhat az ember, vagy télen nem szabad ablakot nyitni (a passzívház persze ennél bonyolultabb, csak most nem ez a témája a blognak, ez csak 2 olyan dolog, amibe belekadtam). Szóval passzívház elvetve. De az elv az nem, az tetszik.

Szólj hozzá!

Címkék: program ház passzív napkollektor fűtés építési

A bejegyzés trackback címe:

https://passivhaus.blog.hu/api/trackback/id/tr41680028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása